QritiQ 002: Tipping Point, del 1

Den här gången bara börjar vi (Richard, Anders, Ola och Stickan) diskutera Malcolm Gladwells "Tipping point: How Little Things Can Make a Big Difference" (papper från Bokus, talbok från audible). Det visade sig att vi var så laddade efter vår genomläsning att det inte räcker med ett avsnitt. Alltså börjar vi idag med 25 minuters uppvärmning och har bokat in forsättningen till den 12 oktober. Vi uppskattar alla kommentarer, reflektioner och kritik – hör av dig (se kontaktinfo i vänstra kolumnen).

00:00 Introduktionsjingel
00:25 "Please save me", George Carlin (hemsida, senaste talboken)
01:15 Välkommen, om dagens avsnitt
01:35 Klipp med Malcolm Gladwell (hemsida)
03:00 QritiQerna kommer in
04:00 Lyssnarstatistik
04:40 Hur (lite) vi marknadsfört QritiQ
06:00 Richard om uppfräschning av www.qritiq.se
06:30 Vad vi gjort sen sist
08:00 Några av våra studenter är prisbelönta
09:25 Om kritiken vi fått från våra lyssnare
09:35 Från DurnikBlog (Mattias Durnik)
11:00 Från k-märkt (Kal Ström)
11:40 Om författaren, Malcolm Gladwell
14:00 Introduktion av boken
16:00 Vi jämför med äldre sociologiska studier och begreppet "Tipping point"
18:00 En annan jämförelsebok är "Linked"
19:00 Tidigare marknadsföringslitteratur om ämnet
20:00 Är detta en ren marknadsföringsbok?
22:00 Koppling till aktuella trender, tex Broing och Word-of-mouth
24:00 Varför dog det sociala spåret förut?

Ladda ner högerklicka och välj "Spara som…".
Spela direkt valfritt avsnitt i QritiQs mp3-spelare.
Prenumerera RSS-länk (se FAQ) eller klicka på iTunes 1-klick.

Det här inlägget postades i Podcast. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till QritiQ 002: Tipping Point, del 1

  1. Intressant recension av en av mina favoritböcker! Som konstruktiv kritik skulle jag uppskatta om det var ännu mer ”to the point”, med något mindre inledning. Dock uppskattar jag när ni tar upp andra böcker med närliggande ämnen, samt tidigare forskning. Jag är själv totalt torsk på amazon.com, och nya uppslag är alltid trevligt!
    Ta gärna en titt på min blog, främst kring word of mouth, buzz marketing och viral marketing, och kommentera gärna!
    Mvh,
    Kristofer

  2. Carl J Hamilton skriver:

    Några blandade kommentarer, såhär direkt efter mitt första möte med Qritiq.
    # Om Tipping Point och marknadsföring
    Ni diskuterar om boken är enbart eller bara delvis riktad till marknadsföring. Jag menar att den är en systemvetenskaplig bok, som använder marknadsföring som exempel. Den handlar i första hand om hur världen fungerar, inte om hur man medvetet kan använda detta för att driva försäljning. Insikten att insatsens storlek inte alltid är linjär med resultatet är grundläggande inom systematiken. Förekomsten av signifikanta tröskelvärden i sambandet mellan insats och resultat säger något om Hur Allting Fungerar, och marknadsföring är en liten del av detta. Några av Gladwells exempel är på tillfällen då en person mer eller mindre medvetet gjort en liten insats för att skapa en stor effekt, men fler handlar om tillfällen då en utomstående observatör i efterhand observerat just detta, att en liten insats givit omfattande resultat.
    Det kan bli lockande att lite raljerande säga att ”den som behärskar lagen om the Tipping Point, kan få ut tio gånger mer av sin marknadsföring för en tiondel av pengarna” och ange roliga anekdotiska bevis för detta. Men när epidemisk marknadsföring fungerar, t ex när folk tar av sin lediga tid och bandbredd för att skicka reklamfilmer, så gör man det därför att det är något ovanligt. Om alla reklamfilmer var lika roliga hade vi inte skickat just den där till våra vänner. Att få stor effekt på liten insats låter sig göras i vissa lägen, men inte alla. När det gäller kommunikation är det framför allt något som bara några kan göra åt gången. Alla kan inte vara buzz samtidigt, för då är de inte buzz, utan bara brus.
    Däremot tror jag att den som har ett gott öga att se potentiella Tipping Points i omgivning kan dra nytta av dem mer än den som är blind för dem.
    # Om Nätverkseffekten
    Minns ni boken 10 Rules of the New Economy, av Kevin Kelly? Den hyllades när den kom, men glömdes av naturliga skäl bort efter mars 1999, när dotcom-eran dog. Gladwell refererar raljerande till regel nummer två i den boken, Lagen om ökande avkastning, och menar att den inte är sann, eftersom den enligt honom ignorerar det allt starkare filter som uppstår när fler skaffar en viss kommunikationspryl.
    Den som kan sin Kelly minns att halva det kapitlet handlade om just The Tipping Point, eller i Kellys ord: significance precedes momentum. Titta
    Kellys bok är så passé att den till och med är gratis tillgänglig på nätet. Rulla ner till andra illustrationen:
    http://www.kk.org/newrules/newrules-2.html
    # Om uttrycket The Tipping Point:
    Jag läste den svenska översättningen av The Tipping Point, Den tändande gnistan, och den är riktigt risig, rent språkligt. Men titeln är har en poäng.
    Gladwell påstår förresten aldrig att han hittat på uttrycket, vilket Feurst verkar mena. Det är vardagsengelskans motsvarighet till svenskans ”droppen som fick bägaren att rinna över”. Men det svenska uttrycket är missvisande, till och med fel.
    Luta någonting, säg ett oöppnat mjölkpaket på köksbordet, lite grand, och släpp sedan. Paketet faller tillbaka till sin stående position. Luta det lite till och lite till och lite till, till dess det faller. The Tipping Point är den punkt då paketet inte längre själv går tillbaka till sin tidigare jämvikt utan faller till en annan, liggande i det här fallet. Denna punkt vid vilken en mikroskopisk ytterligare lutning gör att paketet faller, är både bokstavligt och bildligt the tipping point. Liten ytterligare insats, stort resultat.
    Öppna så mjölkpaketet och häll i en droppe till. Om paketet är helt breddfullt kommer det att rinna över, med ungefär en droppe. Det vill säga ingen tipping point, utan en effekt ungefär lika stor som insatsen.
    Den svenska titeln Den tändande gnistan är bättre då. En liten insats som får stor effekt.
    # Om Qritiq
    1. Kul, bra och djärvt initiativ.
    2. Gör kortare avsnitt, trots att ni inte vill. Gör inte mot oss andra det ni råkar ha lust att göra, utan det som vi andra vill att ni skall göra mot oss! Eller hur var det nu Ola? Jag vill hellre ha fem tydligt rubricerade 12-minuters avsnitt av den här diskussionen än två halvtimmar. Så funkar webben, icke-linjär, fragmentiserad, direkt på målet. Just nu sänder ni i svart-vitt, för att låna ett uttryck från eterradioförnyaren Augustin Erba.
    3. Mindre tugg, mer innehåll. I första avsnittet av diskussionen om Tipping Point tuggar ni om privata saker i nästan 12 minuter innan ni kommer till saken. Hade jag inte lovat Ola att lyssna hade jag kopplat ner efter 5 minuter.
    4. Tala om i förväg vilken nästa bok är, så jag hinner läsa den innan jag hör casten.
    Det var allt för den här gången. På återhörande.
    Carl H

  3. Richard Gatarski skriver:

    Tack för bra kritik och tips. Kristofer, vi skall kika lite mer på din blogg (länken till ”Linked”-boken är fel hos dig). Carl, Ola hade ett snack med Metcalf (vill jag minnas) för ett par år sen om ”Metcalfes law” (ung nätverkseffekten) – skall tubba honom att ta upp det. Vidare, Godin är inne på ett liknande resonemang i ”Liars”.
    I övrigt – vi har fattat (Ola redan innan) att vi skall gå direkt på pudeln. Hör snart!
    /richard

  4. Tack för tipset! Det skall vara ordnat nu. Ibland blir det för mycket länkande. =)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *