QritiQ 017: Citizen Marketers, del 1

– Lyssna direkt (fler val nedan)

Nu är det äntligen dags för första delen av vår konversation kring Citizen Marketers. Avsnittet är dedikerat till Karl Bjurström, fd student på Marknadsakademien, som flera gånger ödmjukt efterlyst mer QritiQ. Här är några relevanta länkar till det vi tar upp. George Masters video ”Tiny Machine” (på YouTube). Sociala medier (i Wikipedia). Lonely Girl 15 (i Wikipedia). Jeff Jarvis om Dell i hans blogg BuzzMachine. Joseph Jaffes experiment with gadgets for sponsorsip. Teknikern från Comcast som somnade i soffan (i YouTube). Anders undrar om Nikon D300 (ingen länk, han vill ju veta). Fortsättning följer, då vi även tar upp boken Creating Customer Evangelists.

  • 00:00 Intro
  • 00:15 Om avsnittet
  • 01:40 QritiQerna börjar
  • 24:00 Klipp från Curch of the customer podcast
  • 26:30 Slutkläm del 1
  • 28:00 Konversera med oss
  • 28:40 Outdoze

Hör av dig med dina kommentarer och förslag. Enkelt genom att ringa 08-559 21 689, mejla qritiq@gmail.com eller kommentera här på bloggplatsen.

Ladda ner Win/Mac: höger/ctrl -klick + "Spara/Hämta".
Spela in en ljudkommentar genom att spela in direkt.
Prenumerera RSS-länk (se FAQ) eller klicka på iTunes 1-klick.

Det här inlägget postades i Podcast. Bokmärk permalänken.

En kommentar till QritiQ 017: Citizen Marketers, del 1

  1. Kalle skriver:

    Hej kära Qritiqer,
    Citizen marketers – vi är alla någon form av marknadsförare… Var det inte herr Gummesson som menade att alla medarbetare på ett företag var marknadsförare? Så då inkluderar vi nu även människorna utanför företaget i denna gemenskap. Med andra ord – vi är alla marknadsförare. Med era ord – vi är alla konstnärer.
    Men andra aktörer än människor? Är digitala identiteter också viktiga i detta spel? Jag skulle gissa att Internets möjlighet att ge oss nya digitala identiteter också kan vara av intresse här… Låt säga att min identitet i Second Life har ett problem med Dell och ventilerar denna åsikt. Kanske är människor mer aggressiva, har lättare att klaga etc om de inte behöver stå för sin åsikt till 100 %. För att använda de klassiska Voice or Exit – de digitala identiteterna ger oss kanske större vilja att lufta ett missnöje (Voice). Det är i viss mening en annan drivkraft än den Ola pratar om när han säger att vi gärna lämnar spår efter oss. Men, barriären att lämna spår efter oss har definitivt minskat i och med Internet och jag tror att multipla identiteter kan spä på detta…
    En annan tanke som slog mig när jag lyssnade var ordet Citizen.
    Just nu driver jag ett strategiprojekt inom traditionella media i Sydafrika. Det är otroligt spännande och lärorikt att försöka förstå ett land med 11 olika språk, fyra raser och gigantiska skillnader mellan fattiga och rika. Företagets vision är ”Total Citizen Empowerment” – viljan finns för att låta människor vara en del av samhället, förkovra sig, att växa. Men internetpenetrationen är inte hög. Traditionella media kan utbilda, informera och underhålla – men kommer inte i närheten av Internets kraft när det gäller att föra (en massa) dialog(er). Jag tror dock att det kommer att gå snabbt när det väl händer och Internet-caféer etc är i full blom… Afrika är nästa kontinent där globaliseringen tar fart med ny kraft åt medborgarna. Tror jag. Hoppas jag.
    Tack för att ni pratar. Jag tycker om att lyssna.
    Kalle

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *